Malo koja država u
mediteranskom basenu nam je danas toliko strana kao Alžir. Srbijanci
letuju u Turskoj, Tunisu, Maroku, Egiptu; Libija i Sirija došle pod
svetlo reflektora publikuma zbog Arapskog proleća, dok nam je
evropski deo Mediterana oduvek bio manje-više
poznat. A naš odnos sa Alžirom je
od svih država Magreba i Bliskog istoka dugo bio
najprisniji i najprijateljskiji. Prijateljstvo naša dva naroda
potiče od Alžirskog rata za nezavisnost od Francuske (1954-1962),
kada je SFRJ aktivno pomagala oružjem, logistikom i ljudstvom
alžirske pobunjenike.
Prva evropska zemlja koju je posetio prvi alžirski predsednik, Ahmed ben Bela,
bila je Jugoslavija 1964.
Otkada se Alžir
osamostalio, pomoć SFRJ u ratu za nezavisnost nikada nije zaboravljena i Alžirci i
dan-danas pamte Jugoslaviju kao jednu od država
koja je najviše doprinela njihovom sticanju nezavisnosti (uz Rusiju, Kubu i arapske zemlje). Na
ekonomskom planu, Jugoslavija je, uz starog kolonizatora Francusku,
bila jedan od ključnih partnera u
izgradnji i razvoju Alžira. Krajem pedesetih godina, u alžirskoj
Sahari su otkrivene velike rezerve nafte i posebno prirodnog gasa,
bogatstvo koje će od tada biti neprikosnoveni pokretač alžirske
privrede. Desetine hiljada Jugoslovena su sa porodicama proveli
godine i godine na gradilištima po Alžiru
na izgradnji puteva, stambenih kompleksa, brana i fabrika. Moji
roditelji su bili deo imigranata koji su došli u Alžir. Moj otac, čika-Cacko, bio je u dva mandata dopisnik Tanjuga za Magreb iz Alžira tokom
osamdesetih godina, te smo moj brat i ja rođeni u Alžiru.
Međutim, Alžir je početkom 1990-ih zahvatio talas
terorizma nakon prvih demokratskih lokalnih i parlamentarnih izbora
na kojima su pobedili islamisti iz FIS
(Front islamskog spasa). Tokom cele jedne decenije zemlja je bila
poprište borbi između vojske i fundamentalista koje
su za sobom ostavile desetine
hiljada mrtvih civila i opustošenu privredu. Nakon potpisivanja mira
sa fundamentalistima i opšte amnestije, Alžir ulazi u period
procvata koji traje sve do danas. Cena nafte i gasa su na visokom
nivou već dugi niz godina, što je prouzrokovalo skok deviznih
rezervi države, prema proceni MMF, na 191 milijardi dolara početkom 2013. - više od recimo jedne Francuske. Sa tolikim rezervama, Alžir
ulaže u svoju budućnost – veliki infrastrukturni projekti počinju
da se realizuju u svim krajevima zemlje. Na primer
izgradnja 1200 km dugačkog autoputa koji povezuje Tunis i
Maroko a koji realizuju većim delom kineske, a
manjim japanske firme, izgradnju prve linije alžirskog metroa
i petnaestak visokih brana.
Brana Kisir kraj Điđela
Od početka dvehiljaditih,
naše firme se polako vraćaju na tržište Alžira. Primera radi,
Energoprojekt-Hidroinženjering (projektovanje i nadzor) i
Hidrotehnika (izvođač) su izgradile veliku
branu Kisir kraj Điđela. Nakon
uspešno obavljenog posla, Energoprojekt dobija na tenderima
projektovanje i nadzor još tri visoke
brane. U okviru ovih projekata, imao sam priliku da provedem tri
meseca na dve brane u unutrašnjosti Alžira, dvadeset godina nakon
napuštanja afričkog kontinenta. Boravak na izgradnji ovih brana mi
je omogućio da upoznam funkcionisanje alžirskog društva i državnog
aparata. Frapantno je koliko je administracija glomazna,
netransparentna i neefikasna. Samim time, ona koči razvoj i
liberalizaciju tržišta. S druge strane, privatni sektor gravitira
oko velikih državnih firmi kojima efikasnost i profit nisu ključni
cilj, te se privatnicima ostavlja prostor da ostvaruju velike dobiti
kao podizvođači projekata državnih
firmi. Štaviše, Alžir ima dugu
tradiciju subvensionisanja svega i svačega: svih 39 miliona Alžiraca
uživa u subvencijama na pšenično brašno, gorivo, šećer, jestivo
ulje, struju, lekove,
pastu...
litar mleka tako staje 25 dinara, benzina 22 (treća najniža cena na
svetu), 2 dinara iznosi 1 kWh struje,
dok je cena vekne hleba 8 dinara. Procenjuje se da subvencije
sveukupno predstavljaju više od 30% BDP-a. Problem sa subvencijama u Alžiru je trojake prirode: prvo,
veliki deo subvencionisanih proizvoda nelegalnim putevima stiže u Maroko i Tunis i stvorio je snažnu pograničnu mafiju. Drugo, subvencije, koje su u suštini namenjene siromašnima,
koriste svim slojevima društva. Treće, sistem dotacija koči razvoj
proizvodnje subvencionisanih proizvoda.
Šverc benzina preko alžirsko-marokanske granice
Izdaci za vojsku
predstavljaju oko 4,3% BDP-a Alžira (prosek EU je
1.7%) i ona predstavlja „čuvara nezavisnosti” države.
Vojska je od samog osnivanja imala ključnu ulogu u izboru
predsednika, koji su bili ili generali ili bliski vojnim krugovima.
Danas, kad se predsednik Buteflika oporavlja od drugog moždanog udara i kad je
pitanje da li će imati snage da ponovo stane na čelo države,
nekoliko meseci od predsedničkih izbora,
najveća država u Africi je na prekretnici. Očekuju je otvaranje
tržišta, ulazak u Svetsku trgovinsku organizaciju, temeljne reforme
državnog aparata. Ukoliko zemlja u kojoj 98% priliva deviza potiče
od izvoza gasa i nafte želi da spremno dočeka za eru kad će
rezerve tih ruda nestati, biće neophodne bolne reforme države i
svesti građana. Kada 2030. Alžir bude bio bez prihoda od nafte igasa (kako predviđaju geolozi) i sa 50
miliona stanovnika (prema procenama demografa),
cena hleba neće moći da ostane na osam dinara. Jedini način za
opstanak jeste postepeno ukidanje subvencija, liberalizacija tržišta
i privatizacija velikih državnih firmi.
Zemlja koja uvozi pšenicu baca hleb i njime hrani stoku
Alžir je država koja
ima neverovatan potencijal da izgradi moderno i razvijeno društvo.
Ogromne devizne rezerve, specifičan odnos sa Francuskom,
bilingvalnost Alžiraca (arapski i francuski), dobar geostrateški
položaj kao spona između Mediterana i
Sahela, veoma mlado stanovništvo, turistički potencijal,
kvalitetna infrastruktura nasleđena od Francuza i infrastruktura
koja je u izgradnji jesu aduti koje danas Alžir drži u rukama.
Ukoliko Alžirci uspeju da se probude iz uljuljkanosti sistema
subvencija i odvaže se da menjaju svoju svest i društvo, Alžir čeka svetla
budućnost. I to ne nužno putem
revolucije.
Bravo, Slobo!
ReplyDeleteKakav ti je to komentar jel' to da ljudi vide tvoj blog pa da kliknu na njega?!
DeleteSad ću da pitam Milenu, ona je ostavila komentar.
DeleteU tektsu imate brdo cinjenicnih gresaka, ali mene je navelo da reagujem greska ispod slike sa ostavljenim hlebom (po vama bacenim).
ReplyDeleteHleb se po obicaju ne baca u Alziru, sto se bas iz cak iz slike vidi, jer da je taj hleb bio namenjen bacanju, bio bi pomesan sa ostalom hranom, a ne sa paznjom odvojen od ostale hrane. Najverovatnije je to visednevni visak sakupljen i ostavljen namerno na ulici (jer vlasnik nema potrebe za njim, nema stoku kojoj bi je dao...) kako bi nekom kome je potrebam mogao da ga upotrebi.
Radi se o hlebnom kultu, istom onom kultu ko kod nas na blakanu (starije generacije ga sigurno bolje pamte). U alziru je jos uvek taj kult hleba jak, da sam svojim ocima video da ga mnogi i poljube pre nego ga ostave da ga upotrebi neko kome je potrebniji....
Zoran Z.
"jer da je taj hleb bio namenjen bacanju, bio bi pomesan sa ostalom hranom" - na fotki se vide makar dve različite namirnice: kora od lubenice i nešto što liči na tunjevinu
DeleteSvakako niste shvatili poentu: hleb je subvencionisan pa ga ljudi kupuju iako im ne treba pa ga bacaju (/ odvajaju na pod), a nikome nije potreban hleb koji se valja na asfaltu kad mogu da ga kupe za budzašto u svakoj prodavnici.
Prije svega hvala dr. Agbazara što mi je vratio mog ljubavnika unutar 48 sati. Nemam ništa za reći nego da ti se zahvalim i da ti javim da sam sretna.. Moj ljubavnik se bolje ponaša prema meni i sada provodi većinu vremena sa mnom govoreći mi koliko me voli nego ikad prije.. Ako imaš Za sve probleme s ljubavnikom kontaktirajte Dr.Agbazara putem e-pošte: ( agbazara@gmail.com ) ili ( WhatsApp +2348104102662 ) jer on je rješenje za sve probleme u vezi
ReplyDelete